Kiinnostuitko? Hae ohjelmaan täältä!
Lue Lisää

2018-09-21

2018-09-21

Kimppakyytisovellus, treeniapuri, brainstorming-alusta – C#.NET-kurssilla 12 viikossa IT-konsulteiksi valmistuneiden loppuprojekteissa koodattiin konkreettisia ratkaisuja arjen ongelmiin

Mitä Academysta valmistunut IT-konsultti osaa koodata? Tähän usein kuulemaamme kysymykseen vastataksemme kokosimme Academyn ensimmäisen Microsoftin teknologioihin erikoistuneen C#.NET-kurssin seitsemän loppuprojektityötä yhteen blogiin – tutustu ja hämmästy!

Suuri osa ryhmistä ottaa projektiviikkojen aikana haltuun jonkin uuden tai vain ohimennen opetetun teknologian tai alustan voidakseen toteuttaa kunnianhimoiset lopputyönsä parhaalla mahdollisella tavalla.

Mitä Academysta valmistunut IT-konsultti osaa koodata? Tähän usein kuulemaamme kysymykseen vastataksemme kokosimme Academyn ensimmäisen Microsoftin teknologioihin erikoistuneen C#.NET-kurssin seitsemän loppuprojektityötä yhteen blogiin – tutustu ja hämmästy!

Academyssa opiskeleminen huipentuu kaikilla kursseilla kahden viikon projektityöskentelyyn. 10 viikon opiskelun jälkeen kurssilaiset saavat suunnitella ja toteuttaa kokonaan oman projektin ja pistää kaiken oppimansa testiin. Projektit huipentuvat valmistujaispäivän esityksiin.

Suuri osa ryhmistä myös opettelee projektiviikkojen aikana jonkin uuden tai vain ohimennen opetetun teknologian tai alustan voidakseen toteuttaa kunnianhimoiset lopputyönsä parhaalla mahdollisella tavalla. C#.NET-kurssilla tällaisia itseopiskelua vaatineita lisämausteita olivat etenkin Auth0-autentikaatio sekä React Native.

KimppaLada – kauan kaivattu kimppakyytisovellus

Jere Mörsky, Erika Laamanen, Elli Salo, Jukka Peltola

Miten idea syntyi?

Jere, Erika, Elli ja Jukka tarttuivat monen kotimaanreissaajan kohtaamaan haasteeseen: kimppakyytiseuraa on vaikea löytää. Oman kokemuksen huomattiin resonoivan laajemminkin, kun tiimi toteutti loppuprojektiaan varten sosiaalisessa mediassa suomalaisten kimppamatkustustarpeita kartoittavan kyselyn. Tulosten mukaan 94 % vastaajista käyttäisi mielellään kimppakyytejä, mutta kokee tarkoitukseen sopivan sovelluksen loistavan poissaolollaan. Tiimi päätti kehittää nykyaikaisen kimppakyytisovelluksen: KimppaLada sai syntynsä.

Miten KimppaLada toimii?

Mobiiliapplikaatioon syötetään oman matkan aikataulu, lähtöpaikka ja päämäärä sekä mukaan mahtuvien kyytiläisten määrä. Kimppakyytimatkoja voi hakea ja kyytiin hypätä näppärästi puhelimella. Erityisen tyytyväinen ryhmä oli ominaisuuteen, joka päivittää reaaliajassa, kuinka monta istuinta autossa on vielä vapaana. Mikäli tulevaisuudessa aikaa riittää sovelluksen jatkokehitykseen, seuraavaksi tartutaan karttanäkymän kehittämiseen sekä mobiilimaksuominaisuuden lisäämiseen.

Miten KimppaLada koodattiin?

Backend: ASP.NET Core, Azure Cosmos DB

Frontend: React

Login: Auth0

Project Management: Scrum

Train with me – digitaalinen treeniloki

Hanna-Mari Lapp, Nina Puhakka, Lotta Kangas, Tatu Vahteri, Silja Fagerholm

Miten idea syntyi?

Kuntosaliharjoittelua harrastavat ryhmäläiset olivat kyllästyneet mukana raahattaviin, helposti katoaviin ja urheillessa rähjääntyviin treenivihkoihin ja päättivät kehittää nykyaikaisemman tavan pitää kirjaa tuloksista. Syntyi TrainWithMe, mobiilisovellus, joka päättää ryppyisten ja helposti katoavien treenivihkojen aikakauden.

Miten TrainWithMe toimii?

Suomenkieliseen sovellukseen voi luoda omia treeniohjelmia valitsemalla kattavasti liikepankista mieleisensä liikkeet. Sovellukseen voi myös lisätä omia liikkeitä. Lisäksi sovelluksesta löytyy sekuntikello kunnon kohentumisen mittaamista varten.

Miten TrainWithMe koodattiin?

Backend: .NET Core, Azure SQL Database

Frontend: React

Login: Auth0

Project management: Scrum

Ideo – brainstorming-sovellus anonyymiin ideointiin

Sara Seunavaara, Katri Kolehmainen, Anni Kaivola

Miten idea syntyi?

Kun Sara, Katri ja Anni pohtivat, mistä loppuprojekti tehtäisiin, ideointi tuntui aluksi vaikealta. Jonkin aikaa ideoituaan he huomasivat olevansa ongelman ytimessä: he lähtivät kehittämään sovellusta, joka tekisi ideoinnista helppoa ja tehokasta.

Miten Ideo toimii?

Ideo on natiiviapplikaatio, jolla voi helposti luoda anonyymejä keskustelualueita erilaisten projektien ja tapahtumien ideoimiseen. Käyttäjäystävälliseen sovellukseen syötetään oma idea, josta muut voivat tykätä ja johon voi lisätä kommentteja. Ideat järjestyvät automaattisesti suosituimman idean mukaan, mikä helpottaa parhaan mahdollisen ratkaisun löytämistä yhdessä. Sovellus taipuisi näppärästi myös yritysten käyttöön: ideointisovellus tulisi tarpeeseen niin palvelumuotoilussa kuin markkinointikampanjoidenkin suunnittelemisessa.

Miten Ideo koodattiin?

Backend: ASP.NET Core, SQL Server & Database, Azure

Frontend: React Native

Login: Auth0

Toilet Map – löydä lähin julkinen vessa

Roman Tcharni, Tuomas Tuominen, Mikko Keino, Aarni Koskelainen, Okku Toivola

Miten idea syntyi?

Tilanne, josta ryhmän lopputyön idea sai alkunsa, on tuttu lähes jokaiselle: olet reissussa vieraassa kaupungissa ja haluat löytää julkisen vessan ennen kuin on liian myöhäistä. Toilet Map -sovellus tehtiin helpottamaan jokaisen turistin, shoppailijan ja työmatkalaisen elämää ja oloa hädän hetkellä.

Miten Toilet Map toimii?

Toilet Map on karttasovellus, joka näyttää lähimmän vessan suunnan ja reitin sen luokse. Kartta rakentuu yhteisöllisesti: käyttäjät voivat lisätä karttaan vessoja, antaa arvosteluja vessojen siisteydestä sekä antaa lisätietoja muille käyttäjille esimerkiksi vessan sijainnista, lisävarusteista, esteettömyydestä tai käyttömaksuista. Näiden ominaisuuksien avulla kohteita voi suodattaa ja etsiä omiin tarpeisiin sopivat vessat. Hakkerivaara oli jo otettu huomioon: jotta karttaa ei pystyisi spammaamaan täyteen, sovelluksen käyttäminen edellyttää kirjautumisen ja vessoja voi lisätä vain muutaman kerralla. Jos sovellusta ehditään kehittää eteenpäin, seuraavat askeleet olisivat suojauksen kehittäminen, nyt vain Suomessa toimivan databasen vaihtaminen kansainväliseen vaihtoehtoon sekä sponsoreiden, esimerkiksi kahvilaketjujen, houkutteleminen mukaan.

Miten Toilet Map koodattiin?

Backend: C#, API, SQL Database, Azure

Frontend: React, React Google Maps

Versionhallinta: Git

Project management: Scrum

QAiku – eroon sähköpostitulvasta

Jussi Ojala, Sari Paavilainen, Ville Immonen, Mikko Kairesalo

Miten idea syntyi?

Jussi, Sari, Ville ja Mikko pureutuivat yhteen aikamme rasittavimmista ilmiöistä: viestintäteknologioiden luomaan viesti- ja informaatioähkyyn. Ongelman ytimessä on ryhmän mielestä sähköposti ja erityisesti sen viheliäinen, etenkin työyhteisöissä suosittu ”vastaa kaikille” -ominaisuus: kysymykset ja vastaukset hukkuvat loputtomaan viestien tulvaan. Ryhmä halusi luoda sovelluksen, jolla kysymyksiin saa vastauksen juuri niiltä henkilöiltä, joilta sen tarvitsee. Ryhmä pureutui haasteeseen tekemällä viestintäalustatarpeita kartoittavan surveyn ja hahmottelemalla sen pohjalta erilaisia asiakaspersoonia ja konkretisoimalla heidän viestinnällisiä haasteitaan. Syntyi QAiku – Communication with purpose.

Miten QAiku toimii?

Natiivi Android-sovellus QAiku on kysymys-vastaus-sovellus, jonka tavoitteena on selkeyttää erilaisten yhteisöjen viestintää ja samalla keventää yksittäisten ihmisten viestitaakkaa. Käytännössä QAikuun voi lähettää kysymyksen ja osoittaa sen rajatusti oikeille henkilöille tai ryhmille. Kysymyksen väri kertoo, onko siihen vastattu. Vastaukset eivät automaattisesti muuta kysymyslaatikon väriä, vaan kysyjä voi itse arvioida saiko haluamansa vastauksen vai kaipaako vielä tarkennusta. Tulevaisuudessa ryhmä haluaisi nähdä QAikun Play Storessa vielä pidemmälle kehitettynä versiona, joka mahdollistaisi muun muassa kansainvälisten ryhmien luomisen, someautentikaation sekä koneoppimisen hyödyntämisen usein kysyttyjen kysymysten vastausten automatisoimiseksi.

Miten QAiku koodattiin?

Backend: .NET Core, Azure Cosmos Database

Frontend: Xamarin

Versionhallinta : GitHub

Project management: Scrum (Trello)

Dungeon World -pelisovellus

Riikka Valjakka, Henni Marjomaa, Oscar Storbacka

Miten idea syntyi?

Riikan, Hennin ja Oscarin loppuprojekti sukelsi fantasiamaailmaan: he kehittivät apusovelluksen Dungeons&Dragons -pelin sisarpeliin Dungeon Worldiin. Kyseessä on roolipeli, jota pelataan nopan, paperien, kynän ja mielikuvituksen avulla. Pelin vetäjä, kuljettaa juonta eteenpäin ja pelaajat reagoivat juonen tapahtumiin. Juonesta pidetään paperilla lokia, johon kirjataan ylös kaikki pelin tapahtumat. Pelaajilla on omat hahmot, joiden ominaisuudet kirjataan erilliselle hahmolomakkeelle.

Ryhmä halusi päästä eroon peliin liittyvästä paperihässäkästä ja päätti kehittää sovelluksen, joka mahdollistaa Dungeon Worldin pelaamisen sähköisesti ja helpotta siten sekä pelin vetäjän että pelaajien pelaamista.

Miten sovellus toimii?

Sovelluksen avulla Dungeon Worldia voi pelata verkkoportaalissa ilman kynää ja paperia. Tämä mahdollistaa pelin pelaamisen missä vain, myös kaukana kanssapelaajista, kun tähän asti pelaajien on pitänyt olla samassa paikassa. Sovelluksen rakenne ja logiikka koostuu profiilisivusta, jolta löytyy rekisteröityminen ja sisäänkirjautuminen, sekä sessiosivusta, jossa pystyi luomaan uuden pelisession tai liittymään jo olemassa olevaan sessioon. Session sisällä pelaajat voivat luoda hahmot ja pelin vetäjä pystyy pitämään lokia pelin tapahtumista. Mikäli aikaa olisi ollut enemmän, sovellus  olisi siirretty React Nativeen ja siihen olisi lisätty uutena ominaisuutena pelikavereiden etsimismahdollisuus.

Miten sovellus koodattiin?

Backend: C#.NET Core, Azure SQL database

Frontend: React, Redux, Bootstrap

Versionhallinta: GitHub

Project Management: Scrumban

Tännäiny – kaupunkitila käyttöön yhteisöllisesti

Riku Kuusinen, Olli Piilonen, Tero Tuovinen, Viljami Harjula, Oona Kangas

Miten idea syntyi?

Kaupunkiympäristö on pullollaan tyhjiä tiloja, joiden ohi kulkiessa tulee ajatelleeksi, että aution ikkunan sijaan olisi mukava nähdä vaikkapa kahvila, ravintola tai vaikkapa jaettu työskentelytila tuomassa eloa kortteliin. Olli, Oona, Riku, Tero ja Viljami halusivat tarttua haasteeseen ja suunnitella social urban planningia eli yhteisöllistä kaupunkisuunnittelua helpottavan palvelun. He koodasivat loppuprojektityönään Tännäiny-sovelluksen.

Miten Tännäiny toimii?

Tännäinyssä käyttäjät voivat kertoa bongaamastaan tyhjästä tilasta ja ehdottaa tilaan haluamaansa palvelua. Ideoita voi tarkastella kartalla, äänestää ja kommentoida. Ideat järjestyvät automaattisesti tykkäysten mukaiseen järjestykseen. Sovellusta voitaisiin hyödyntää kaupunkisuunnittelussa aidon datan keräämiseksi siitä, mitä kaupunkilaiset toivoisivat lähiympäristöstään löytävän.

Miten Tännäiny koodattiin?

Backend: ASP.NET Core, Azure Cosmos Database

Frontend: Angular 2+. Angular Google Maps

Login: Auth0

Project Management: Scrum

Haluaisitko pystyä samaan ja oppia koodaamaan 12 viikossa? Haku tammikuussa alkavalle C#.NET-kurssille on nyt auki. Tutustu kurssiin ja aloita hakeminen esikarsintatesteillä täältä!

Etsitkö yritykseesi uusia kykyjä? Lue lisää Academyn ratkaisusta IT-alan osaajapulaan täältä!

No items found.
No items found.